maanantai 18. elokuuta 2014

Orencia ja RoActemra

Tänään oli taas tippapäivä. Säikäytin yhden sukulaisen vastaamalla hänen puheluunsa ja kommentoimalla, että en voi puhua kamalan pitkään, kun olen tipassa. Hän pelästyi hurjasti. Yritä siinä sitten selittää, että tämä on minulle ihan normaali tilanne, käyn kerran kuussa tiputuksessa hakemassa reumalääkeannokset. Jostain syystä vaan sana tiputus pelottaa yllättävän montaa. Tosin samat ihmiset varmaan pyörtyisivät kuullessaan minun muun lääkitykseni.

Otsikossa on sitten mainittuna ne kaksi biologista reumalääkettä, joita minuun on tiputettu. Tiputettavat lääkkeet aloitettiin Orencialla maaliskuussa ja sitä tiputettiin neljä tai viisi kertaa. Orenciaa voidaan antaa myös pistoksina ihon alle, mutta lääkäri valitsi minulle nämä tiputukset, mikä oli minulle huomattavasti helpompi tapa, koska kuntoani oli silloin arvioimassa myös aina terveydenhoitohenkilökuntaa. Lisäksi tunnin parin istumiset tiputuksessa olivat sangen miellyttäviä, koska usein seuraan sattuu joku ihminen, jonka kanssa on kiva rupatella.

Orencia ei kuitenkaan tehonnut vaivoihini toivotusti ja tämän takia se vaihdettiin lennosta RoActemraan, joka tuntuu auttavan ainakin enemmän kuin Orencia. Sinällään rutiinit ovat samat, mutta tämä nykyinen lääketiputus kestää hieman pidempään kuin edellinen lääkitys.

RoActemra vaikuttaa suoraan tulehdusvälittäjäaineisiin estämällä yhden niistä toimintaa. Orencia puolestaan vaikuttaa valkosolujen toimintaan ja sitä kautta hillitsee reumaattista tulehdusta. Vaikutustapa on siis erilainen, mutta lopputulos on sama, remissioon pyritään. Onneksi reuman hoidossa on nykyään vaihtoehtoja.

2 kommenttia:

  1. heippa!!
    Minulla on myös ollut orencia tiputus,ja se on vaikuttanut toi hyvältä, ensi viikolla alan itse pistämään sitä, olisi kiva kuulla miks sulle ei aloitettu silloin itsepistettävää? ja hyviä vointeja sinulle, terveisin toinen reumarölli (http://toinenkasitaskussa.blogspot.fi/ )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsinaisesti en tiedä, miksi lopulta päädyttiin Orencia-tiputuksiin eikä piikkeihin. Alkuun oli puhe nimenomaan piikityksistä, mutta sitten alotuskäynnin yhteydessä päädyttiinkin tiputuksiin. Sinällään tiputuksella saadaan annettua isompi annos ja koska minulla on huonoja kokemuksia itsepistettävistä lääkeistä (mm. oman olon arviointi), joten olin todella tyytyväinen että päädyttiin tiputuksiin.

      Poista