perjantai 23. tammikuuta 2015

Olen riittävän vammainen

Reumaatikkona on mahdollista saada monessa kunnassa alennusta liikuntaharrasteisiin, yleensä ainakin uimahallimaksuihin. Toiset kaupungit, kuten Helsinki, Espoo ja Vantaa, myöntävät alennuksen jo pelkän diagnoosin ja kelakortin numeron perusteella. Toisissa kunnissa siihen tarvitaan enemmän paperityötä ja ainakaan ulospäin ohjeet eivät ole yhtä selvät.

Minun kotikuntani kuuluu näihin jälkimmäisiin. Erityisryhmien uimakortista on maininta uimahallin hinnastossa, mutta kaupungin sivuilta ei löydy mitään informaatiota, miten sen saa tai mitä siihen vaaditaan. Selvitin asiaa uimahallin kassalta jo vajaa vuosi sitten, mutten sitten saanut vietyä asiaa eteenpäin.

Se minulle kerrottiin, että uimakortin saamiseen vaaditaan haittaluokka 11. Google kertoi, että "Haittaluokka 11-12: Sairauden vaatima hoito aiheuttaa suurta rasitusta ja toisen henkilön säännöllistä apua tai valvontaa." Esimerkkeinä on sitten kirjoitustaidottomuutta tai toisen henkilön apua arkisissa toiminnoissa, kuten kaupassa käynnissä.

Minä totesin tässä kohti, että eipä ole meikäläisellä mitään mahdollisuutta moiseen, mutta kannattaa sitä kuitenkin yrittää, kun yritys maksaa vain lausuntojen postituksen verran. Kuitenkin selviän arjesta pääsääntöisesti itsenäisesti, vaikka en olekaan työkykyinen.

Eilen tuli sitten yllättävä tekstiviesti. Minulle on myönnetty uimakortti ja saan sen uimahallin kassalta. Eli todellakin olen riittävän sairas, tai kaupungilla on myös muita perusteita uimakortin myöntämiselle. Oli niin tai näin, minua ei haittaa, että saan käyttää uimahallia seuraavan vuoden lähes ilmaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti